Under pandemin stängde vissa företag helt ner sin kundservice, samtidigt som andra upplevde ett högt tryck från kunder. Detta medförde till att alltfler sökte efter alternativa sätt att hantera den ökade mängden frågor från kunder. I många fall var lösningen att installera bots. I den här artikeln har vi kortfattat förklarat hur dem kan hjälpa företag att ge en bättre användarupplevelse.
Det är känt att en chatbot ger bättre service till kunder, eftersom de ger snabba svar och är tillgängliga dygnet runt, men idag är de inte bara till för kundservice. I takt med att utvecklingen har gått framåt, har deras förmåga också utvecklats.
Välj chatbot till din chat och låt den förenkla säljprocessen. Till exempel genom att hjälpa blivande kunder att registrera sig och lämna sin kontaktinformation. Framförallt hjälper det dina säljare att antingen skicka automatiserade meddelanden, eller använda informationen för att kunna skräddarsy säljkampanjer och liknande.
Även om en bot inte förstår alla frågor, kan den samla in viktig information. Genom att programmera automatiserade frågor kan du få reda på kundens ålder, kön, problem och annan intressant information – för att använda den informationen när en människa tar över samtalet.