Att ha en egen blogg är omåttligt populärt och det verkar som om alla har eller vill ha en.
Privatbloggar
I början brukade de flesta använda sin blogg för att skriva en dagbok på nätet, men nu kan de handla om i princip vad som helst. För den som är intresserad av en viss typ av nyheter, kändisskvaller eller mattips finns det en uppsjö av bloggar att välja bland. Om du har ett specialintresse som du känner att andra skulle vilja vara intresserade av att lära sig mer om kan din blogg bli riktigt populär. Likaså om du har intressanta vardagsbetraktelser att dela med dig av. Om du dessutom är en bra skribent underlättar även det. Behöver du tips på hur du får fler besökare har Tidningen Skriva bra läsning.
Företagsbloggar
Det är inte bara privatpersoner som kan blogga. För ett företag är det ett bra sätt att få kontakt med sina kunder och dela med sig av tankar och idéer. Till skillnad mot personliga bloggar bör ett företag vara mer försiktigt med vad det skriver för att inte stöta sig med potentiella eller nuvarande kunder. Vi har skrivit mer om företagsbloggar och tips om vad du ska tänka på när du startar din blogg här.
När du driver en företagsblogg kan du presentera företagets ledning liksom andra viktiga personer på den. På bloggen går det att skriva om företagets egen syn på något. När media gör det Sker det lätt att något utelämnas eller förvrängs.
Även om du fortfarande måste vara professionell kan du ha en mindre formell ton på bloggen än på hemsidan.
En blogg är ett utmärkt sätt att hitta nya målgrupper. Den kan även vara ett ställe där du bemöter kundernas kritik och ger rådgivning. Närheten till kunderna gör dem mer engagerade vilket kan leda till utvecklingar av produkter och tjänster inom företaget.
Det är bara några av fördelarna med att starta en blogg. Fler exempel kan du bland annat hitta hos Slideshare.