Företag som bloggar kan tänkas få fördelar som företag som inte bloggar får. Att som företag använda sig av bloggen är ett sätt att marknadsföra sig och sitt företag. Det finns massor av olika sätt att arbeta med detta och det första och främsta kan vara att blogga på den egna företagssidan.
Vi förutsätter att de flesta företag har sitt egna domännamn och det har lagts upp någon form av sajt på den domänen. Det finns företag som använder sig av bloggandet som en nyhetsdesk på sin sajt för att visa kunder vad som hänt och vad som är på gång. Det är ett bra sätt att få kontakt med nuvarande kunder, men också de som är nyfikna och potentiella kunder.
Fördelar med att blogga på egen sida är att du kan dela dina inlägg i andra kanaler för att få större spridning, Facebook är ett sätt att dela men det finns massor med andra kanaler att använda sig av. Man måste inte finnas i alla kanaler som finns utan välj ut de som kan kännas bäst för dig och ditt företag.
Att jobba med sin blogg är ett sätt att hålla den levande, låt fler medarbetare vara delaktig i bloggen och skapa utrymme för fler att skriva i bloggen. Det behöver inte vara fråga om några romaner utan korta skildringar hur en dags arbete gott och hur bra det har gått hos en kund.
En blogg kan göra ditt företag lite mer mänskligt om det skrivs om allehanda saker och upplevelser. Dela med er av de kunskaper ni har i företaget på så sätt kan ni visa på vad ni är bra på. Du kan med bloggen driva trafik till ditt företags sajt och därmed få mer kunder vilket är positivt för företaget.
Skapa ett utrymme i arbetstiden att arbeta med bloggen. Det ska naturligtvis finnas möjlighet att detta görs på betalt tid. Försök också att involvera fler som skriver för företagets räkning. Det blir en bättre bredd om det är fler skribenter. Vissa kanske har mer talang än någon annan på att skriva för företagets blogg. Se då till att den personen får skriva.